WARGAMES - militarne metafory w służbie marketingu
Tomek Bartnik
Chcesz lepiej zrozumieć rynek, przewidzieć ruchy konkurencji i podejmować trafniejsze decyzje? Metoda Wargames może być tym, czego szukasz.
Poznaj praktyczne wskazówki i dowiedz się, jak wykorzystać symulacje wojenne do przewidywania dynamiki rynku i opracowywania optymalnych scenariuszy rozwoju. Zachęcamy do przeczytania artykułu Krzysztofa Goryńskiego, który przedstawia innowacyjne podejście do strategii!
Autor: Krzysztof Goryński
Krok 2: Ustalanie celów strategicznych
Mając wiedzę o działaniach konkurentów, ustalasz cele strategiczne swojej firmy. Jakie kroki chcesz podjąć, aby pokonać rywali?
Krok 3: Projektowanie działań
Podobnie jak w szachach, planujesz swoje posunięcia, mając na uwadze cele strategiczne. Każdy ruch może wywołać reakcję konkurencji, więc musisz być przygotowany na różne scenariusze.
Krok 4: Symulacja scenariuszy
Tutaj zaczyna się prawdziwa zabawa! Rozgrywasz różne scenariusze rynkowe, przewidując, jak konkurencja i rynek zareagują na Twoje działania.
Krok 5: Wnioski Na podstawie przeprowadzonych symulacji wyciągasz wnioski dotyczące strategicznych działań firmy. Możesz przygotować action plan dla działu marketingu, zmodyfikować założenia budżetowe lub ustalić kierunek strategiczny, który zapewni Ci przewagę konkurencyjną. Nie trzeba przeprowadzać pełnego, książkowego procesu, aby skorzystać z dobrodziejstw tego narzędzia. Można na przykład zastosować samą empatyzację zarządu, analizę struktury i charakteru biznesu, czy rozgrywać określone scenariusze przyszłości podczas roboczych spotkań z zespołem marketingowym. Wargames można traktować jako ramy warsztatowe, które można modyfikować w zależności od celu, który chcemy osiągnąć. Przebieg rozgrywki będzie się różnić w zależności od liczby konkurentów branych pod uwagę, liczby rynków, na których operujemy, oraz od tego, czy chcemy sami stworzyć scenariusz, rozgrywać konkretny scenariusz, o którym wiemy, że się wydarzy, czy też projektować alternatywne scenariusze przyszłości. Ważne jest, aby dostosować metodologię do potrzeb i możliwości firmy, ponieważ praca warsztatowa wymaga ciągłej facylitacji, intensywnej pracy i realnego zaangażowania organizacji.Na koniec warto wspomnieć, że do procesu koniecznie należy zaprosić zewnętrznych ekspertów i moderatorów. W wielu sytuacjach błędy strategiczne wynikają z bezkrytycznej wiary we własną ocenę sytuacji lub z braku umiejętności otwarcia się zespołu na nowe pomysły ze względu na zbyt operacyjną perspektywę menedżerską. Najlepsze rozwiązania powstają na styku perspektywy wewnętrznej i zewnętrznej w jednym procesie koncepcyjnym.